الاثنين، 26 يناير 2015

تفاصيل مبعترة

قالولى انى اتولدت اقل من الوزن الطبيعى ..
طفلة وزنها 2 كيلو ، بس عيونها مفتحين ..
كأنى مش عايزة افوت لحظة فى الدنيا وماشوفهاش !
جيت الدنيا عيانة .. وفضل العيا صاحبى وماتفارقناش طول طفولتى . كنت ضعيفة وهشة زى ورقة الشجر فى الخريف ، بتظاهر بالقوة وانا بتكسر من اقل حاجة زى البسكوتة الغرقانة فى كوباية شاى بلبن .
***
نظرت لى امى ذات يوم ثم قالت ..
"منذ رأيتك اول مرة عرفت من نظرة عينيك انك يجرى فى دمك حب الاكتشاف والتمرد .. الفضول ورفض القيود .. رأيتك تكبرين يوما بعد يوم ويكبر بداخلك الحب المطلق للحرية ..
لا تحبى النصائح ولا التعليمات .. برغم تشييدك لأسوار عالية تسجنى روحك بداخلها لكنك تحلقى خارج اسوارك بأجنحة لم يكتمل نموها بعد ..
وعندما تلتقى بأسطورتك ستكتمل اجنحتك و ستكسرى القوانين اكثر من اى وقت مضى ،
انت اجمل نعامة رأيتها تطير رغم انك لا تمتلكين اى اجنحة ! " .
***
وانا عندى 10 سنين الدكتور قالى ان اتولدت بعيب خلقى فى الشبكية هيخلينى البس نضارة طول حياتى .. فكرة النضارة كانت سخيفة بس وجع عينى كان اكبر من سخافتها فلبستها ..
كان عندى طول نظر .. ورغم انى ماكونتش بشوف تفاصيل الحاجات القريبة إلا انى كنت بحب اشوف منغير النضارة .. لحد ما بقى لقبى ام اربع عيون وبقوا يندهونى بيه فى المدرسة فالهيبة اللى قعدت ابنى فيها اتهدت بسبب نضارة غبية فقلعتها !
***
كنت اختبئ من خوفى بشجاعة مزيفة .. واختبئ من ضعفى بقوة اتصنعها وقت ما اريد وامام من اريد ..
وكنت اخبئ يدى تلك التى تريد سحبك من يدك واخذك للمكان الذى احبه بوضعها فى إحدى جيوبى .. كنت اختبئ من نظرات عينى التى تتلهف لرؤيتك خلف عدسات نظارتى !
نظارتى التى كانت تصبح عديمة الفائدة فى حضورك لأن رؤيتك تجعل بصرى اوضح بكثير .
نظارتى التى تخليت عنها وتركت عينى حالها يزداد سوء لأنك قلت ان شكلى بدونها افضل . فأنضم لما فى الشبكية وطول النظر شئ جديد وهو اﻷستجماتيزم !
***
داخلة على 22 سنة بأحلام جديدة ، وناس غير اللى كنت فاكرة اننا عمرنا ما هنفترق وافترقنا . وناس عمرى ما كنت اتخيل انى اعرفهم لكن بقوا جزء من حياتى .
هتم 22 سنة وانا متحررة من كلابشات كتير ووانا خايفة من حاجات اكتر . هتم 22 سنة وانا اخف بكتير من زمان و وانا رامية ورايا ذكريات متعبة مباقيتش اتضايق لما افتكرها .
هتم 22 سنة بس لسة عاملة زى ورق الشجر فى الخريف وساعات ببقى ضعيفة زى البسكوتة الدايبة فى كوباية شاى بلبن .
هتم 22 سنة وانا لابسة النضارة تانى بعد ما بقيت بتوه لما اشوف تفاصيل كتيرة ، رجعت البس النضارة تانى والمرة دى مفيش سبب هيخلينى اقلعها مهما كان . ولسة بستخبى ورا إطار عدساتها الإزاز .
***

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق