الخميس، 23 أبريل 2015

فى بلد البنات ♡

كان فى بالى أكتب عن إزاى فترة مراهقة البنات دى فترة حلوة جدا و مش وحشة زى ما بيحاولوا يصوروها .. أو زى ما بيخلونا نتمنى انها تعدى بسرعة وماتسيبش جوانا علامات تضايقنا طول عمرنا ، أو تخلينا بنتمنى نكون ولاد عشان نحس ولو بحبة حرية بسبب الممنوعات اللى بتتفرض علينا ..
الفترة دى بتبقى الفترة الأمثل لقرب البنت وأبوها مش زى أغلب اللى بيحصل والأم هى بتقرب من البنت والأب بينحى نفسه تماما وبيتفرج من بعيد ..
البنت بيبقى عندها فضول تفهم وتكون فكرة عن الجنس الآخر أو الولاد عموما .. ومفيش حد هيعرف يفهمها دة غير أبوها .. والأم مهما عرفت وفهمت وكبرت وحاولت تحل محل الأب وتعمل دوره مش هتعرف !
الخوف اللى بيتكون جوة البنت من المجتمع والناس وكل الناس الغريبة دى مابيحولهاش لأمان غير الأب .. ومش كليشيه ولا كلام وخلاص بس فعلا الدفا اللى بيوجده الأب الفترة دى مابيبدلوش مخلوق ولا بيتنسى ومفيش حد بيحل مكانه ..

الفترة دى كمان فترة أول كل حاجة .. أول مرة تحس انها كبرت .. بقت حلوة .. اول فكرة بتتكون تجاه كل حاجة وبتفضل متكونة لحد ما بتكبر .. اول انطباعات تجاه البشر .. اول حد حست ان نبرة صوته بتزغزغ ودانها ونفسها يتكلم وتسمعه تانى .. اول صاحبة حكتلها .. اول فيلم تفتكر تفاصيله .. اول لون لبسته واتقالها انه حلو فبقى لونها المفضل .. اول موهبة اكتشفتها بالصدفة ..
اول كل حاجة بتسيب أثر بيدوم لسنين .. فكل ما كانت حلوة كل ما جواها اتبنى أحلى ..

ماتستعجلوش عالبنات تكبر وسيبوهم يعيشوا سنهم ويقفوا قدام المراية براحتهم ويحسوا انهم حلوين وواثقين فى نفسهم .. بدل ما نعانى من امهات مشوهة بيربوا بنات وولاد مشوهين زى اللى بنشوفهم دلوقتى .. كل ما اديتوا عيالكم حب وحنية واهتمام وصاحبتوهم هيصاحبوكم فى عجزكم وهيبقوا فى ضهركم يوم ما ينحنى ..
ربوا عيالكم صح الله يكرمكم وطالما عرفتوهم الصح من الغلط ووثقتوا فيهم عمرهم ما هيقربوا من الغلط ولا هيبصوله .. مش بالمراقبة ولا بالمنع اطلاقا.. ربنا زى ما وصانا على اهلنا وصاكم عليهم من قبل ما ييجوا الدنيا حتى ! :)

وزى ما الاستاذة نانسى عجرم قالت "اللى مخلفش بنات ماشبعش من الحنية وماداقش الحلويات <3 :-D

هناك تعليقان (2):

  1. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  2. صح
    ولكل مرحله طعمها ومميزتها وحلاوتها
    اتعلمت عن عالم البنات الكثير بهذا البوست المفيد جدا


    تحياتى

    ردحذف