الأحد، 20 سبتمبر 2015

يا نسيم الريح قولى لـ "بابا " .

" هاييجى يوم هبطل فيه تفكير فى كل المشاكل اللى بتواجه العالم !
وهركز مع نفسى حبة ..
من كُتر ما كانوا بيقولوا إنى أنانية وبحب اللى بحبهم يهتموا بيا أنا بس ، بقيت حتى بنسى أهتم بيا !
على طول عيانة ، كنت زمان بحب العيا عشان أمى بتتعاطف معايا اكتر من إخواتى ، بس دلوقتى التعاطف بقى شيلة تقيلة أنا مش قدها .
الدكتور شايف إنى مكتئبة ، و سبب ضربات قلبى السريعة إنها بتعلن عن إعتراضها فى صمت .. وإنى محتاجة أهدى .. بس أنا هادية !
لدرجة مُميتة ..

"ماتفوتنيش أنا وحدى ، ماتفوتنيش وياهم .. "

أنا بحبهم ، جداً ..
بس مش عارفة أشوفنا منغير بابا ، أسطورة رقم ٦ بيطاردنى فى كل مكان ..
احنا كنا ٦ .. بابا وماما وانا ودينا واحمد وحبيبة ..
لسة مش قادرة اتقبّل غيابه .. الحُزن خف .. والعياط قل إلى حد ما .. بس الحد ما دة وقتى ونسبى .. ومش مضمون .. يعنى شوية ببقى مُتقبّلة وشوية لأ .
لسة بنسى وبجيب ٦ علب زبادى ، وبحط ٦ أرغفة فى الفرن ، والسفرة كراسيها هما هما .. ٦ .
بفكر أكسر كل الأطباق والكوبايات وأسيب ٥ من كل نوع ، أهو يبقى فضيت شوية زعل .. واكسر منى حتة مع الأطباق بدل ماهى موجودة فى قلبى وبتقطع فى الوريد مع كل حركة .

"فى روح مابتتحمّلش تجميل الجروح ، وروح بيعدى فيها الرصاص من كتر فتحاتها ، أو من كتر إبر الخياطة . " - قصيدة زينب لأحمد الطحان .

استكفيت قص ولزق ، مكانك محدش هيكمله ، ولا هيملاه .. هيفضل فاضى وشاهد على وجودك .. انت كنت هنا .. ومرينا بكل حاجة سوا .. ٢٢ سنة كنت صاحبى منغير شروط .
جواباتك لسة شايلاها وبتتبعتلك مع نسيم الريح اللى غناه مارسيل خايفة ، وروحك بتطير حوالين دماغى وبتمطر ذكريات حلوة ، وصورتك فى بالى إلى ما لا نهاية ..
وساعات بكتبلك تدوينات فى بالى وبنساها ، بس انت عارف .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق